Učiteljica matematike Rajna Franjo i knjižničarka Nikolina Sabolić iz Osnovne škole “Đuro Ester” Koprivnica sudjelovale su u Erasmus+ profesionalnom usavršavanju u inozemstvu kroz program praćenja rada (job shadowing) od 2. do 6. prosinca 2024. u OŠ Prežihovega Voranca Ljubljana, Slovenija.
U sklopu programa stručnog usavršavanja učiteljica i knjižničarka upoznale su se s osnovnim značajkama devetogodišnjeg slovenskog osnovnoškolskog sustava te pratile nastavu matematike, slovenskoga jezika, spoznavanja okolja i knjižnično-informacijskog odgoja. Hospitacije su ostvarene na nastavnim satima s učenicima nižih i viših razreda.
Nastava matematike u 3. i 4. razredu izvodi se 5 sati tjedno, a u ostalim razredima po 4 sata tjedno. Metode rada ovise o dobi učenika.
U prvom razredu, nastavni sat matematike učiteljica izvodi kroz više kratkih aktivnosti iz različitih predmetnih područja. Učenici brojeve manje od 6 povezuju s brojem udaraca muzičkih štapića, s izvođenjem neke tjelesne aktivnosti određeni broj puta, koristeći plastične čaše prekrivaju broj kojeg je učiteljica pročitala. Učiteljica izmjenom aktivnosti ne dopušta učenicima da se opuste i kroz igru ih usmjerava na ponavljanje naučenih sadržaja.
Na nastavnom satu u 3. razredu učenici na satu predmeta Spoznavanje okolja razgovaraju o novcu – razlikuju kovanice i novčanice, procjenjuju što bi mogli kupiti za 50 centi, 1 euro, 2 eura. Učiteljica za sljedeći nastavni sat najavljuje matematiku i računanje s eurima. Osim međupredmetne korelacije, naglasak je stavljen i na promicanje financijske pismenosti u populaciji osmogodišnjaka.
Nastavni sat matematike u 5. razredu izvodi razredna učiteljica. Ponavljanje ranije naučenih pojmova o skupovima i načinima prikazivanja skupova ostvareno je u obliku grupnog rada. Učenici su kartice na kojima su prikazane različite životinje trebali podijeliti u dvije skupine (skupa) navodeći zajedničku osobinu koja povezuje određene životinje. Na taj način uspostavljena je i međupredmetna korelacija s poznavanjem nastavnih sadržaja prirode (naravoslovje).
Učenici sedmog razreda na modelu kruga podijeljenog na četiri jednaka dijela otkrivaju pravila za zbrajanje i oduzimanje razlomaka jednakih nazivnika. Pažljivo birajući primjere, učiteljica potiče učenike da nakon jednostavnijih rješavaju i nešto složenije zadatke koristeći znanje o ranije naučenim sadržajima vezanim uz razlomke.
U 9. razredu nastavna tema je Primjena Pitagorinog poučka. Uvodni dio sata učiteljica koristi da podsjeti učenike na osnovne pojmove vezane uz pravokutni trokut i međusobnu povezanost duljina stranica pravokutnog trokuta – Pitagorin poučak. Uz pomoć učiteljice, učenici analiziraju tekst zadataka i pronalaze povezanost opisane problemske situacije s Pitagorinim poučkom. Nakon nekoliko uvodnih zadataka, učenici sami biraju žele li rješavati zadatke iz grupe A (jednostavniji) ili grupe B (složeniji). Zbog manjeg broja učenika u obrazovnoj skupini, učiteljica može svakom učeniku posvetiti više vremena i pomoći im u rješavanju odabranih zadataka.
Tijekom praćenja nastavnog rada učiteljica matematike i knjižničarka upoznale su se s praksom podjele razreda na učne skupine – manje grupe od 10 do 15 učenika kako bi priprema učenika za pisanje nacionalnih ispita bila što kvalitetnija. Na taj se način izvodi nastava matematike, slovenskoga jezika i engleskoga jezika u završnom 9. razredu, budući da će ove godine rezultati ispita po prvi puta imati utjecaj na bodovanje za upis učenika u srednje škole.
Nastava materinjeg jezika usmjerena je na dubinsku analizu književnih i informativnih tekstova po manjim cjelinama, provjeru razumijevanja pročitanog i nadogradnju – samostalni pisani stvaralački rad učenika na zadanu temu na temelju detaljno pojašnjenih uputa o ostvarenju zadatka kao i kriterijima vrednovanja.
U školskoj knjižnici OŠ Prežihovega Voranca je uz pričaonicu i tematsku radionicu s učenicima 2. razreda predstavljeno i nekoliko školskih projekata (Čitamo šapama), nacionalnih projekata (Međugeneracijsko čitanje, Rastem s knjigom, Bralna značka) te međunarodnih projekata poticanja čitanja (Naša mala knjižnica), koje provodi i koordinira školska knjižničarka škole domaćina. Uz neposredni odgojno-obrazovni rad s učenicima na redovnoj nastavi (4 sata godišnje sa svakim razredom) knjižničarka vodi izvannastavnu aktivnost Knjižničarski krug, pruža mentorsku podršku učenicima na literarnim i likovnim natječajima te pomoć u učenju inozemnim učenicima. Također sudjeluje u organizaciji kulturno-animacijskih aktivnosti škole u suradnji s lokalnom zajednicom.
Na konzultacijama sa stručnim suradnicama škole domaćina naše su se djelatnice upoznale s praksom podrške odgojno-obrazovnom radu s učenicima kao i načinima i oblicima pružanja pomoći u učenju djeci s teškoćama.
Također su sudjelovale na najznačajnijem kulturnom događanju u OŠ Prežihovega Voranca – Novogodišnji sajam na kojem je održana školska priredba za roditelje i velika prodajna izložba učeničkih radova.
Dio usavršavanja bio je posjet kulturnim ustanovama – Knjižnici Otona Župančića i Narodnoj galeriji, kao i pratnja učenika na izvanučioničku nastavu na Cankarjev vrh (Rožnik), Ljubljanski dvorac, obilazak središta grada Ljubljane te pratnja učenika na terensku nastavu u Predjamski dvorac i Postojnsku jamu.
Stručnim usavršavanjem u inozemstvu naše su djelatnice unaprijedile kompetencije za nastavni rad s učenicima uz razvoj psihofizičkih vještina, pamćenja i logičkog razmišljanja igrom kao nastavnim sredstvom, razvoj poduzetničkih vještina učenika te izvođenje izvanučioničke nastave.
Viđene primjere dobre prakse i metode rada učiteljica i knjižničarka primijenit će u vlastitom odgojno-obrazovnom radu u okviru redovne nastave, izvannastavnih, projektnih i kulturnih aktivnosti s učenicima.
Fotogalerija: https://www.facebook.com/share/p/19d2ZGB5gk/
Nikolina Sabolić, Rajna Franjo